Kolven op het werk - 5 tips om (de flesjes) vol te houden

Rond kerstmis vorig jaar postte ik een blog over tandemvoeden (Lees: Aan twee kinderen heb ik mijn borsten vol)We zijn nu enkele maanden verder, en eigenlijk is er nog niet heel veel veranderd. De kinderen zijn enkel wat ouder, zwaarder én mondiger geworden. Wat maakt dat ze zich af en toe eens kunnen vastbijten in een flinke onderlinge discussie, waar -ocharme- mijn tepels dan letterlijk en figuurlijk tussen zitten.


Nog een verandering is dat ik ondertussen alweer een paar maanden aan het werk ben. 

Met mijn mondmasker heb ik in tussentijd een goede verstandhouding opgebouwd (Lees: Kerstmis). Met name als de vermoeidheid na nog een slapeloze nacht hard toeslaat, en mijn huid daarop reageert met een pukkeltje hier of daar, ben ik mijn nieuwe steun en toeverlaat heel dankbaar voor zijn verplichte aanwezigheid. 


Maar terug gaan werken houdt ook in dat ik de kindjes een lange tijd niet bij me heb, terwijl hun melkje onvermoeibaar verder wordt geproduceerd. Met andere woorden; Ik moet kolven op het werk. 

Na drie kinderen is dit gegeven voor mij geen onbekend terrein meer. Maar op aandringen van mijn kinesiste - die vindt dat meer mensen hierin mijn voorbeeld zouden moeten volgen - schrijf ik dit blog.

Aan de hand van 5 songtitels wil ik jullie graag de meest bruikbare tips geven omtrent het nemen van kolfpauzes op het werk. 


  1. Material, Girl


Een efficiënte kolfsessie valt of staat met het soort kolfapparaat dat wordt gebruikt. Met andere woorden; zo veel mogelijk ‘opbrengst’ over een zo kort mogelijke tijdsspanne. 

Aangezien ik door geen enkel merk word gesponsord, wil ik echter geen merknamen noemen. 

Medela. 

Oeps, nu deed ik het toch. 

Persoonlijk - en daarmee bedoel ik óók alles wat mij ter ore is gekomen als vroedvrouw - heb ik met Medela de beste ervaringen.  

Waarmee ik niet wil zeggen dat andere merken per definitie slecht of minder goed zijn. 

Er zullen zeker andere merken op de markt zijn die kwalitatieve kolven afleveren. 


Feit is; als je van plan bent een langere periode te kolven, of als je de kolf wilt gebruiken voor meerdere kinderen, ben je het beste af met kwaliteit. Maar aan kwaliteit durft nogal eens een prijskaartje hangen.

Het is het waard. 


Indien je echter maar een korte periode zult kolven, kun je bij sommige mutualiteiten ook een apparaat huren. Je betaalt dan een klein bedrag per maand. Ook dat zijn kwalitatief goede kolven, maar daarom niet altijd de meest praktische. 


  1. No stress  


De grootste vijand van een vlotte toeschietreflex is uiteraard S-T-R-E-S-S. En op welk moment ervaren mensen stress? Juist, als er zich onverwachte situaties voordoen. Een collega die plotseling binnenkomt terwijl de eerste druppels melk net in hun flesje vallen, is op z’n minst een ongemakkelijke situatie te noemen. Hoogstwaarschijnlijk zullen er nadien niet veel druppels meer vallen. 


In het meest ideale geval kun je dus kolven in een veilige omgeving, zodanig dat je jezelf onverschrokken bloot kunt geven. Ik besef echter dat de realiteit vaak anders is. Kolven op het toilet, in de auto, in de keuken van een klant, of gewoon letterlijk tussen de soep en de patatten zijn geen uitzonderingen. En wanneer de druk het hoogst is, lukt kolven natuurlijk overal. Maar aangezien ik niemand een borstontsteking toewens, wilde ik toch even deze belangrijke tip meegeven.  


  1. Instagram 


Een andere, meer subtiele veroorzaker van het grote S-woord, is uiteraard de smartphone. Het is heel verleidelijk om tijdens het kolven even je Facebook of Instagram te checken, nog snel online dat ene jasje te kopen, of die twee veel te lang uitgestelde telefoontjes te plegen. Elke vorm van afleiding - hoe subtiel ook - kan ervoor zorgen dat de toestroom van melk minder is dan wat het had kunnen zijn indien je gewoon 'in the moment’ was geweest. 

Vergelijk het met bakken van een mals biefstukje. Ook hier heb je niet veel afleiding nodig om ervoor te zorgen dat er uiteindelijk een schoenlap op je bord ligt. 

Wanneer je kolft, ben je bezig met eten maken voor je kinderen. Niets meer, en zeker niets minder. 


Als je dat toch per sé iets ‘om handen’ wilt hebben tijdens het kolven, is dit een uitstekend moment om door je fotobibliotheek te bladeren. Foto’s van je kinderen zorgen over het algemeen voor een heel vlotte toeschietreflex en ruim gevulde flesjes.  


  1. Paper Planes 


Laat geen papierwerk rondslingeren!

Het zorgt voor een hoop minder STRESS als de administratie rond de borstvoedingspauzes tijdig geregeld is. Zo moet onder andere de werkgever minstens 2 maanden vóór de start van de pauzes op de hoogte worden gebracht, aangezien in bepaalde gevallen de inhoud van het werk moet worden aangepast (met sommige stoffen mag bijvoorbeeld niet worden gewerkt tijdens het geven van borstvoeding). 

De werkgever moet ook zorgen dat er tijd wordt vrijgemaakt om de pauze te kúnnen nemen (los van je middagpauze!) én zonder dat je op het einde van de dag overuren hebt moeten presteren. 

En het geeft je werkgever ruim de tijd een geschikte locatie te voorzien waar je - zonder dat je baas onverwacht binnenvalt - kunt kolven.


Alle info omtrent het nemen van borstvoedingspauzes is terug te vinden op de site van het riziv. 

Maar één ding wil ik absoluut meegeven: Het nemen van borstvoedingspauzes is een recht! Tenminste tot je baby 9 maanden oud is.

En nadien kun je uiteraard nog blijven kolven tijdens de reguliere pauzes.   

Tot zover mijn relaas als vrouw van een vakbonder. 


  1. Time is now 


Vroeger was de algemene regel dat het afkolfmateriaal na elk gebruik gesteriliseerd moest worden. Voor de gelukkigen met een microgolfsterilisator ging dat al bij al vrij vlot. But time is money, so… elke tien minuten gewonnen, geeft na een paar maanden een tijdswinst van … reken maar uit. (Hierbij elk tijdsverlies omwille van brandwonden nog buiten beschouwing gelaten).


Vandaag luidt het algemene advies dat het materiaal enkel vóór het eerste gebruik gesteriliseerd dient worden. Nadien is uitspoelen en gewoon afwassen met de hand voldoende. Bepaalde delen mogen zelfs in de vaatwasser. Ook aan afdrogen hoef je geen tijd te verspelen. De spullen laten drogen aan de lucht op een droogrekje geniet de voorkeur. 


Verder kun je ook tijd winnen door elke dag te kolven voor de dag nadien, en er zo voor te kiezen om niets in te vriezen. 

Op die manier bespaar je tijd door niet alles te moeten labelen (welke melk is van wanneer …), en heb je geen problemen met half ontdooide melk op het moment van etenstijd. Het hongerige huilen van je baby kan hierdoor tot een minimum worden beperkt. 

Ook verklein je de kans om de zorgvuldig gelabelde, ingevroren melk alsnog in grote getale te moeten weggooien; ofwel omdat de 6 maanden bewaartijd om zijn, of gewoonweg omdat de diepvries niet meer dicht kan. Geloof me, dit is een pijnlijke aangelegenheid. Ik spreek uit ervaring. 



De ervaring leert ook dat ik - kwestie van positief af te sluiten - mijn blogs een klein beetje ‘waarde-voller’ wil maken door het gebruik van een Bijbelse quote. Eentje over ‘volle’ borsten en het loslaten van 'waarde'-oordelen lijkt mij hier dus best op zijn plaats.


“Het oog van Jezus viel op kinderen die werden gevoed. 

Hij zei tot zijn leerlingen: 

Deze kinderen die worden gezoogd zijn als hen die binnengaan in het Koninkrijk. 

Wanneer je de twee één hebt gemaakt; de binnenkant als de buitenkant, het bovenste als het onderste, en wanneer je het mannelijke en het vrouwelijke één maakt, zodat het mannelijke niet meer mannelijk is, en het vrouwelijke niet meer vrouwelijk, dan zul je binnengaan in het Koninkrijk.” 

(Het evangelie volgens Thomas 1:3)


Voor een kind is alles één; de borst en haar melk zijn één. Er is nog geen dualiteit. Dualiteit is een persoonlijk oordeel op de werkelijkheid; iets is ofwel goed, ofwel slecht. Veel te vaak vergeten we daarbij de totaliteit, de eenheid van alles.

Ook hierin kan de moederborst als een symbool worden gezien. Het is ‘De Bron van alle Zijn’.

Er is geen mannelijk of vrouwelijk, geen zwart of wit, geen goed of slecht. 


Pas als we ons af en toe even losmaken van alle oordelen, van alle dualiteiten, kunnen we ons tegoed doen aan de moederborst die de Bron is van alle Leven! 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

De Krachten van Gedachten

11 Emoties van een miskraam

De Transformatie van de Vlinder